:: Menu ::
:: Sponsorzy ::
:: Partnerzy ::









9a

Dynamik


Varapo

Biała Materia

Fly Sky

Crazy Kart

Park Linowy Kielce

:: Pogoda ::
Prognoza ICM UM
Prognoza ICM COAMPS



:: Artykuły ::
Nie wiem czy dobrze robię publikując ten artykuły ale...


I tak Cię zjebią czyli jak obić drogę


Cykl artykułów na temat obijania dróg będą miały charakter luĽnych wywodów i rozważań. Nie należy traktować tekstów jako pracę naukowa. Jest to jedynie zbiór informacji, które być może komuś się przydadzą w pracy ekipera. W pierwszej części znajdą się informację w jaki sposób przygotować drogę,jak rozmieści przeloty. Kolejne części cyklu "I tak Cię zje..." traktować będą o sposobach osadzania przelotów oraz niezbędnym sprzencie.

Zapaleńców chciałbym od razu przestrzec. W zabawie tej nie ma miejsca na pomyłki(czyt. kiepskie przeloty). Jakość przelotów zależy tylko i wyłącznie od autora drogi (osoby osadzającej/wymieniającej przeloty). Nie ma usprawiedliwienia za Ľle osadzony przelot.
Punkty muszą być 100% pewne a jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do jakości danego przelotu lepiej zrezygnować z wiercenia. Pamiętajmy jakość osadzonych boltów zależy tylko i wyłącznie od nas samych.

BAD BOLT = NO BOLT



Część I

Wpinka



Prace wstępne
  • Oczyść drogÄ™ z kruszyzny, roÅ›linnoÅ›ci, zamieć piasek.
  • Opukaj mÅ‚otkiem skaÅ‚Ä™ upewniajÄ…c siÄ™, że nie grożą na drodze obrywy.
  • Rozplanuj dokÅ‚adnie miejsca pod wpinki przechodzÄ…c drogÄ™ na wÄ™dkÄ™. PoproÅ› kilku znajomych aby przewÄ™dkowali twojÄ… linie w celu weryfikacji miejsc wpinkowych.
  • Zanim zaczniesz wiercić popatrz i zastanów siÄ™ czy aby na pewno punkty sÄ… dobrze rozmieszczone.
  • UsuÅ„ spod drogi gÅ‚azy, wystajÄ…ce pnie.
  • Nie podkuwaj!!!


Wybór miejsc pod stały punkt asekuracyjny
  • Wpinki powinny być wykonywane z wygodnych pozycji. Np. z nohandów czy też z dobrych stopni lub/i wygodnych chwytów. Wpinki nie mogÄ… decydować o trudnoÅ›ciach danej drogi. Nie ma nic gorszego niż niewygodna, buÅ‚ujÄ…ca wpinka. (wiadomo niekiedy jest to niemożliwe)
  • O wygodnej wpince (dalej w.w.) słów kilka:

      » W przewieszeniu i nie tylko w.w. powinna być wykonana z wyprostowanej rÄ™ki a nie z przybloku.

      » W.w. powinna siÄ™ znajdować miÄ™dzy mostkiem a czoÅ‚em wspinacza:

        1. Bezpieczeństwo (Rys. 1, Rys. 2).

        2. Nie jest konieczne brania liny w zęby, co jest raczej niebezpiecznym manewrem. Podobno podczas lotu zęby zaciskają się bardzo mocno. Aż strach pomyśleć, gdyby tak z liną w zębach... brrr.

        3. Nie marnujemy czasu i sił na wybieranie liny aby wpiąć ją w ekspresa.

    Mała uwaga: Nawet jeśli zaprojektujemy w.w. to wielu wspinaczy i tak wykona ją na 100 różnych sposobów, niekiedy z bardzo niewygodnych pozycji, mówiąc potem "ale ch....wa wpinka" :))).


    Rys. 1. Wspinacz znajduję się 6 metrów nad ziemią, 1 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje 3 metrowy luz. W przypadku odpadnięcia leci 4 metry i zatrzymuję się 2 metry nad ziemią!!!

    Rys. 2. Wspinacz znajduję się 7 metrów nad ziemią, 2 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje nie powstaje luz. W przypadku odpadnięcia leci 4 metry i zatrzymuję się 3 metry nad ziemią!!! Lot bezpieczniejszy.

  • Dobrym patentem jest zaznaczać miejsca wpinkowe magnezjÄ… (kropki z bryÅ‚ek magnezji). Np. Przyjmujemy pozycje do wpinki wystawiamy rÄ™kÄ™ w górÄ™ (lub gdzie tam chcemy mieć punkt) i stawiamy kropkÄ™ z magnezji. Należy wziąć poprawkÄ™ na niższych wspinaczy i stawiać kropki 10-30 cm niżej niż siÄ™gamy. Czyli mega dÅ‚udzy na wysokoÅ›ci Å‚okcia, natomiast osoby Å›redniego wzrostu na wysokoÅ›ci przedramiÄ™ - nadgarstek.
  • Opukaj dokÅ‚adnie mÅ‚otkiem miejsce pod przelot. Charakterystyczne dudnienie dyskwalifikuje twój wybór. Nie obawiaj siÄ™ testować mÅ‚otkiem wybranego miejsca, gdyż każdy kto odpadnie na pewno zadziaÅ‚a wiÄ™kszÄ… siÅ‚Ä….
  • Zwróć uwagÄ™ na tektonikÄ™ (sposób uÅ‚ożenia warstw skalnych), spÄ™kanie skaÅ‚y. Unikaj odstrzelonych bloków.
  • Podczas wiercenia zwracaj uwagÄ™ czy natrafiÅ‚eÅ› na pustki skalne lub ziemiÄ™ (wchodzenie wiertÅ‚a jak w masÅ‚o, klinowanie wiertÅ‚a) - dyskwalifikuje wybrane miejsce.
  • Nie obijaj w pobliżu szczelin, krawÄ™dzi Å›cian, krawÄ™dzi okapów i wszelkiego rodzaju spÄ™kaÅ„. Zachowaj odstÄ™p wiÄ™kszy niż 20-30 cm.
  • Nie osadzaj powyżej chwytów i stopni, gdyż wiszÄ…cy ekspres może utrudniać wspinanie.
    Świętokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Staraj siÄ™ osadzać punkty w linii prostej.
    Świętokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Nie osadzaj punktów przy poczÄ…tku okapu, grozi to przesztywnieniem liny tzw. "efekt sÅ‚onia"
    Świętokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Unikaj depresji i zagÅ‚Ä™bieÅ„ w Å›cianie. Wybieraj miejsca pÅ‚askie lub lekko wypukÅ‚e. Zapobiegnie to tarciu liny o skaÅ‚Ä™.
    Świętokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Stanowiska zjazdowe powinny być 100% i skÅ‚adać siÄ™ z co najmniej 2 punktów, a zastosowane kotwy powinny mieć dÅ‚ugość 15-20cm. Należy je umieszczać poniżej pasa kruszyzny, który czÄ™sto wystÄ™puje przy wierzchowinie oraz w takich miejscach aby podczas zjazdu lina nie tarÅ‚a o skaÅ‚Ä™ (unikaj poÅ‚ogich fragmentów skaÅ‚).
    Świętokrzyski Klub Alpinistyczny

Rozmieszczenie. Odległości między przelotami.
  • Pierwszy punkt powinien być Å‚atwo dostÄ™pny. A gdy ewentualny upadek grozi poważnÄ… kontuzjÄ…, pierwsza wpinka powinna być dostÄ™pna z ziemi.
  • Druga wpinka to zazwyczaj najniebezpieczniejszy moment podczas wspinania. Drugi przelot powinien być w takiej odlegÅ‚oÅ›ci od pierwszej wpinki aby w przypadku odpadniÄ™cia nie "zaliczyć gleby". (Rys. 1 Rys. 2) Musi być stosunkowo blisko pierwszej wpinki (uwaga na agrafkÄ™). Ważne aby druga wpinka byÅ‚a wykonywana z wygodnej pozycji. Podczas wykonywania nie może dochodzić do sytuacji wybierania dużego luzu i wpinania liny na maksymalnym wysiÄ™gu (w przypadku odpadniÄ™cia gleba murowana). Oznacza to że gdy przyjmiemy wygodnÄ… pozycjÄ… wpinkowÄ… ring powinien znajdować siÄ™ mniej wiÄ™cej na wysokoÅ›ci brody wspinacza. Po wpiÄ™ciu ekspresa linÄ™ bÄ™dziemy wpinać bez koniecznoÅ›ci wybierania zbÄ™dnego luzu.
  • Kolejne przeloty wedle uznania nie za rzadko nie za gÄ™sto. Generalnie zasada jest taka aby lot nie skoÅ„czyÅ‚ siÄ™ na glebie, półce skalnej czy też kontuzjÄ….
  • Zbyt gÄ™ste obicie nie jest korzystne ze wzglÄ™du na duże prawdopodobieÅ„stwo zrobienia "agrafki"(wpiÄ™cie przez prowadzÄ…cego liny idÄ…cej poniżej poprzedniego przelotu zamiast liny od uprzęży). Dyskomfort wspinania. Wpinki mogÄ… stanowić o trudnoÅ›ci drogi.
  • WeĽ poprawkÄ™ na niższych wspinaczy, oni też muszÄ… robić wpinki.
  • Rzadkie rozmieszczenie staÅ‚ych punktów asekuracyjnych może prowadzić do dyskomfortu psychicznego, a podczas dÅ‚uższych lotów do otarć a nawet kontuzji.
  • CaÅ‚y problem polega na tym aby umieć znaleĽć kompromis aby jak najwiÄ™ksza rzesza Å‚ojantów byÅ‚a zadowolona, bo wiadomo wszyscy na pewno nie bÄ™dÄ… happy.


A tak określa rozmieszczenie punktów asekuracyjnych na sztucznych ścianach norma europejska "Sztuczne ściany wspinaczkowe...":
Maksymalna odległość x do następnego indywidualnego punktu asekuracyjnego, umieszczonego powyżej danego punktu na wysokości h (patrz rys poniżej) należy wyznaczyć ze wzoru:

X=(h+2)/5

gdzie h jest odległością między tym punktem a podłożem lub jakąś przeszkodą, zależnie od tego które z nich jest bliżej, mierzoną pionowo, w metrach, zawsze poniżej tego punktu.
Odległość maksymalną x dla stałych punktów asekuracyjnych należy mierzyć w dół od najniższego punktu zaczepu (patrz rys b).
Dla punktów asekuracyjnych stałych maksymalna odległość dla pierwszego z nich nie powinna przekraczać 3,10m.



Powyższe wywody na temat rozmieszczenia, odległości między wpinkami są jak najbardziej istotne lecz najważniejszą kwestią przy obijaniu jest osadzania przelotów w miejscu gdzie skała jest dobrej jakości. Lepiej 0,5 m zboku niż ewentulny lot wspinacza postury Pudziana - wyrwany blok skalny i tkwiący w nim ring.

W kolejnej części postaram się opisać niezbędny sprzent oraz sposoby osadzania stałych punktów asekuracyjnych (kotew chemicznych oraz mechanicznych).

Karol "Herman" DÄ…browski

(C) 2004 - 2025. Herman & Zioło, Ksawię