:: Menu ::
:: Sponsorzy ::




Park Linowy Kielce

:: Partnerzy ::








9a

Dynamik



E-Pamir
Go-Sport



SportPower

SpeedMed

:: Pogoda ::
Prognoza ICM UM
Prognoza ICM COAMPS


:: Artykuy ::
Nie wiem czy dobrze robi publikujc ten artykuy ale...


I tak Ci zjebi czyli jak obi drog


Cykl artykuw na temat obijania drg bd miay charakter lunych wywodw i rozwaa. Nie naley traktowa tekstw jako prac naukowa. Jest to jedynie zbir informacji, ktre by moe komu si przydadz w pracy ekipera. W pierwszej czci znajd si informacj w jaki sposb przygotowa drog,jak rozmieci przeloty. Kolejne czci cyklu "I tak Ci zje..." traktowa bd o sposobach osadzania przelotw oraz niezbdnym sprzencie.

Zapalecw chciabym od razu przestrzec. W zabawie tej nie ma miejsca na pomyki(czyt. kiepskie przeloty). Jako przelotw zaley tylko i wycznie od autora drogi (osoby osadzajcej/wymieniajcej przeloty). Nie ma usprawiedliwienia za le osadzony przelot.
Punkty musz by 100% pewne a jeli istniej jakiekolwiek wtpliwoci co do jakoci danego przelotu lepiej zrezygnowa z wiercenia. Pamitajmy jako osadzonych boltw zaley tylko i wycznie od nas samych.

BAD BOLT = NO BOLT



Cz I

Wpinka



Prace wstpne
  • Oczy drog z kruszyzny, rolinnoci, zamie piasek.
  • Opukaj motkiem ska upewniajc si, e nie gro na drodze obrywy.
  • Rozplanuj dokadnie miejsca pod wpinki przechodzc drog na wdk. Popro kilku znajomych aby przewdkowali twoj linie w celu weryfikacji miejsc wpinkowych.
  • Zanim zaczniesz wierci popatrz i zastanw si czy aby na pewno punkty s dobrze rozmieszczone.
  • Usu spod drogi gazy, wystajce pnie.
  • Nie podkuwaj!!!


Wybr miejsc pod stay punkt asekuracyjny
  • Wpinki powinny by wykonywane z wygodnych pozycji. Np. z nohandw czy te z dobrych stopni lub/i wygodnych chwytw. Wpinki nie mog decydowa o trudnociach danej drogi. Nie ma nic gorszego ni niewygodna, buujca wpinka. (wiadomo niekiedy jest to niemoliwe)
  • O wygodnej wpince (dalej w.w.) sw kilka:

      » W przewieszeniu i nie tylko w.w. powinna by wykonana z wyprostowanej rki a nie z przybloku.

      » W.w. powinna si znajdowa midzy mostkiem a czoem wspinacza:

        1. Bezpieczestwo (Rys. 1, Rys. 2).

        2. Nie jest konieczne brania liny w zby, co jest raczej niebezpiecznym manewrem. Podobno podczas lotu zby zaciskaj si bardzo mocno. A strach pomyle, gdyby tak z lin w zbach... brrr.

        3. Nie marnujemy czasu i si na wybieranie liny aby wpi j w ekspresa.

    Maa uwaga: Nawet jeli zaprojektujemy w.w. to wielu wspinaczy i tak wykona j na 100 rnych sposobw, niekiedy z bardzo niewygodnych pozycji, mwic potem "ale ch....wa wpinka" :))).


    Rys. 1. Wspinacz znajduj si 6 metrw nad ziemi, 1 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje 3 metrowy luz. W przypadku odpadnicia leci 4 metry i zatrzymuj si 2 metry nad ziemi!!!

    Rys. 2. Wspinacz znajduj si 7 metrw nad ziemi, 2 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje nie powstaje luz. W przypadku odpadnicia leci 4 metry i zatrzymuj si 3 metry nad ziemi!!! Lot bezpieczniejszy.

  • Dobrym patentem jest zaznacza miejsca wpinkowe magnezj (kropki z bryek magnezji). Np. Przyjmujemy pozycje do wpinki wystawiamy rk w gr (lub gdzie tam chcemy mie punkt) i stawiamy kropk z magnezji. Naley wzi poprawk na niszych wspinaczy i stawia kropki 10-30 cm niej ni sigamy. Czyli mega dudzy na wysokoci okcia, natomiast osoby redniego wzrostu na wysokoci przedrami - nadgarstek.
  • Opukaj dokadnie motkiem miejsce pod przelot. Charakterystyczne dudnienie dyskwalifikuje twj wybr. Nie obawiaj si testowa motkiem wybranego miejsca, gdy kady kto odpadnie na pewno zadziaa wiksz si.
  • Zwr uwag na tektonik (sposb uoenia warstw skalnych), spkanie skay. Unikaj odstrzelonych blokw.
  • Podczas wiercenia zwracaj uwag czy natrafie na pustki skalne lub ziemi (wchodzenie wierta jak w maso, klinowanie wierta) - dyskwalifikuje wybrane miejsce.
  • Nie obijaj w pobliu szczelin, krawdzi cian, krawdzi okapw i wszelkiego rodzaju spka. Zachowaj odstp wikszy ni 20-30 cm.
  • Nie osadzaj powyej chwytw i stopni, gdy wiszcy ekspres moe utrudnia wspinanie.
    witokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Staraj si osadza punkty w linii prostej.
    witokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Nie osadzaj punktw przy pocztku okapu, grozi to przesztywnieniem liny tzw. "efekt sonia"
    witokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Unikaj depresji i zagbie w cianie. Wybieraj miejsca paskie lub lekko wypuke. Zapobiegnie to tarciu liny o ska.
    witokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Stanowiska zjazdowe powinny by 100% i skada si z co najmniej 2 punktw, a zastosowane kotwy powinny mie dugo 15-20cm. Naley je umieszcza poniej pasa kruszyzny, ktry czsto wystpuje przy wierzchowinie oraz w takich miejscach aby podczas zjazdu lina nie tara o ska (unikaj poogich fragmentw ska).
    witokrzyski Klub Alpinistyczny

Rozmieszczenie. Odlegoci midzy przelotami.
  • Pierwszy punkt powinien by atwo dostpny. A gdy ewentualny upadek grozi powan kontuzj, pierwsza wpinka powinna by dostpna z ziemi.
  • Druga wpinka to zazwyczaj najniebezpieczniejszy moment podczas wspinania. Drugi przelot powinien by w takiej odlegoci od pierwszej wpinki aby w przypadku odpadnicia nie "zaliczy gleby". (Rys. 1 Rys. 2) Musi by stosunkowo blisko pierwszej wpinki (uwaga na agrafk). Wane aby druga wpinka bya wykonywana z wygodnej pozycji. Podczas wykonywania nie moe dochodzi do sytuacji wybierania duego luzu i wpinania liny na maksymalnym wysigu (w przypadku odpadnicia gleba murowana). Oznacza to e gdy przyjmiemy wygodn pozycj wpinkow ring powinien znajdowa si mniej wicej na wysokoci brody wspinacza. Po wpiciu ekspresa lin bdziemy wpina bez koniecznoci wybierania zbdnego luzu.
  • Kolejne przeloty wedle uznania nie za rzadko nie za gsto. Generalnie zasada jest taka aby lot nie skoczy si na glebie, pce skalnej czy te kontuzj.
  • Zbyt gste obicie nie jest korzystne ze wzgldu na due prawdopodobiestwo zrobienia "agrafki"(wpicie przez prowadzcego liny idcej poniej poprzedniego przelotu zamiast liny od uprzy). Dyskomfort wspinania. Wpinki mog stanowi o trudnoci drogi.
  • We poprawk na niszych wspinaczy, oni te musz robi wpinki.
  • Rzadkie rozmieszczenie staych punktw asekuracyjnych moe prowadzi do dyskomfortu psychicznego, a podczas duszych lotw do otar a nawet kontuzji.
  • Cay problem polega na tym aby umie znale kompromis aby jak najwiksza rzesza ojantw bya zadowolona, bo wiadomo wszyscy na pewno nie bd happy.


A tak okrela rozmieszczenie punktw asekuracyjnych na sztucznych cianach norma europejska "Sztuczne ciany wspinaczkowe...":
Maksymalna odlego x do nastpnego indywidualnego punktu asekuracyjnego, umieszczonego powyej danego punktu na wysokoci h (patrz rys poniej) naley wyznaczy ze wzoru:

X=(h+2)/5

gdzie h jest odlegoci midzy tym punktem a podoem lub jak przeszkod, zalenie od tego ktre z nich jest bliej, mierzon pionowo, w metrach, zawsze poniej tego punktu.
Odlego maksymaln x dla staych punktw asekuracyjnych naley mierzy w d od najniszego punktu zaczepu (patrz rys b).
Dla punktw asekuracyjnych staych maksymalna odlego dla pierwszego z nich nie powinna przekracza 3,10m.



Powysze wywody na temat rozmieszczenia, odlegoci midzy wpinkami s jak najbardziej istotne lecz najwaniejsz kwesti przy obijaniu jest osadzania przelotw w miejscu gdzie skaa jest dobrej jakoci. Lepiej 0,5 m zboku ni ewentulny lot wspinacza postury Pudziana - wyrwany blok skalny i tkwicy w nim ring.

W kolejnej czci postaram si opisa niezbdny sprzent oraz sposoby osadzania staych punktw asekuracyjnych (kotew chemicznych oraz mechanicznych).

Karol "Herman" Dbrowski

(C) 2004 - 2020. Herman & Zioło, Ksawię