:: Menu ::
:: Sponsorzy ::
:: Partnerzy ::



RS Active










9a

Dynamik


:: Pogoda ::
Prognoza ICM UM
Prognoza ICM COAMPS


:: Artyku³y ::
Nie wiem czy dobrze robiê publikuj±c ten artyku³y ale...


I tak Ciê zjebi± czyli jak obiæ drogê


Cykl artyku³ów na temat obijania dróg bêd± mia³y charakter lu¼nych wywodów i rozwa¿añ. Nie nale¿y traktowaæ tekstów jako pracê naukowa. Jest to jedynie zbiór informacji, które byæ mo¿e komu¶ siê przydadz± w pracy ekipera. W pierwszej czê¶ci znajd± siê informacjê w jaki sposób przygotowaæ drogê,jak rozmie¶ci przeloty. Kolejne czê¶ci cyklu "I tak Ciê zje..." traktowaæ bêd± o sposobach osadzania przelotów oraz niezbêdnym sprzencie.

Zapaleñców chcia³bym od razu przestrzec. W zabawie tej nie ma miejsca na pomy³ki(czyt. kiepskie przeloty). Jako¶æ przelotów zale¿y tylko i wy³±cznie od autora drogi (osoby osadzaj±cej/wymieniaj±cej przeloty). Nie ma usprawiedliwienia za ¼le osadzony przelot.
Punkty musz± byæ 100% pewne a je¶li istniej± jakiekolwiek w±tpliwo¶ci co do jako¶ci danego przelotu lepiej zrezygnowaæ z wiercenia. Pamiêtajmy jako¶æ osadzonych boltów zale¿y tylko i wy³±cznie od nas samych.

BAD BOLT = NO BOLT



Czê¶æ I

Wpinka



Prace wstêpne
  • Oczy¶æ drogê z kruszyzny, ro¶linno¶ci, zamieæ piasek.
  • Opukaj m³otkiem ska³ê upewniaj±c siê, ¿e nie gro¿± na drodze obrywy.
  • Rozplanuj dok³adnie miejsca pod wpinki przechodz±c drogê na wêdkê. Popro¶ kilku znajomych aby przewêdkowali twoj± linie w celu weryfikacji miejsc wpinkowych.
  • Zanim zaczniesz wierciæ popatrz i zastanów siê czy aby na pewno punkty s± dobrze rozmieszczone.
  • Usuñ spod drogi g³azy, wystaj±ce pnie.
  • Nie podkuwaj!!!


Wybór miejsc pod sta³y punkt asekuracyjny
  • Wpinki powinny byæ wykonywane z wygodnych pozycji. Np. z nohandów czy te¿ z dobrych stopni lub/i wygodnych chwytów. Wpinki nie mog± decydowaæ o trudno¶ciach danej drogi. Nie ma nic gorszego ni¿ niewygodna, bu³uj±ca wpinka. (wiadomo niekiedy jest to niemo¿liwe)
  • O wygodnej wpince (dalej w.w.) s³ów kilka:

      » W przewieszeniu i nie tylko w.w. powinna byæ wykonana z wyprostowanej rêki a nie z przybloku.

      » W.w. powinna siê znajdowaæ miêdzy mostkiem a czo³em wspinacza:

        1. Bezpieczeñstwo (Rys. 1, Rys. 2).

        2. Nie jest konieczne brania liny w zêby, co jest raczej niebezpiecznym manewrem. Podobno podczas lotu zêby zaciskaj± siê bardzo mocno. A¿ strach pomy¶leæ, gdyby tak z lin± w zêbach... brrr.

        3. Nie marnujemy czasu i si³ na wybieranie liny aby wpi±æ j± w ekspresa.

    Ma³a uwaga: Nawet je¶li zaprojektujemy w.w. to wielu wspinaczy i tak wykona j± na 100 ró¿nych sposobów, niekiedy z bardzo niewygodnych pozycji, mówi±c potem "ale ch....wa wpinka" :))).


    Rys. 1. Wspinacz znajdujê siê 6 metrów nad ziemi±, 1 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje 3 metrowy luz. W przypadku odpadniêcia leci 4 metry i zatrzymujê siê 2 metry nad ziemi±!!!

    Rys. 2. Wspinacz znajdujê siê 7 metrów nad ziemi±, 2 m nad przelotem. W chwili wykonywania wpinki powstaje nie powstaje luz. W przypadku odpadniêcia leci 4 metry i zatrzymujê siê 3 metry nad ziemi±!!! Lot bezpieczniejszy.

  • Dobrym patentem jest zaznaczaæ miejsca wpinkowe magnezj± (kropki z bry³ek magnezji). Np. Przyjmujemy pozycje do wpinki wystawiamy rêkê w górê (lub gdzie tam chcemy mieæ punkt) i stawiamy kropkê z magnezji. Nale¿y wzi±æ poprawkê na ni¿szych wspinaczy i stawiaæ kropki 10-30 cm ni¿ej ni¿ siêgamy. Czyli mega d³udzy na wysoko¶ci ³okcia, natomiast osoby ¶redniego wzrostu na wysoko¶ci przedramiê - nadgarstek.
  • Opukaj dok³adnie m³otkiem miejsce pod przelot. Charakterystyczne dudnienie dyskwalifikuje twój wybór. Nie obawiaj siê testowaæ m³otkiem wybranego miejsca, gdy¿ ka¿dy kto odpadnie na pewno zadzia³a wiêksz± si³±.
  • Zwróæ uwagê na tektonikê (sposób u³o¿enia warstw skalnych), spêkanie ska³y. Unikaj odstrzelonych bloków.
  • Podczas wiercenia zwracaj uwagê czy natrafi³e¶ na pustki skalne lub ziemiê (wchodzenie wiert³a jak w mas³o, klinowanie wiert³a) - dyskwalifikuje wybrane miejsce.
  • Nie obijaj w pobli¿u szczelin, krawêdzi ¶cian, krawêdzi okapów i wszelkiego rodzaju spêkañ. Zachowaj odstêp wiêkszy ni¿ 20-30 cm.
  • Nie osadzaj powy¿ej chwytów i stopni, gdy¿ wisz±cy ekspres mo¿e utrudniaæ wspinanie.
    ¦wiêtokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Staraj siê osadzaæ punkty w linii prostej.
    ¦wiêtokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Nie osadzaj punktów przy pocz±tku okapu, grozi to przesztywnieniem liny tzw. "efekt s³onia"
    ¦wiêtokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Unikaj depresji i zag³êbieñ w ¶cianie. Wybieraj miejsca p³askie lub lekko wypuk³e. Zapobiegnie to tarciu liny o ska³ê.
    ¦wiêtokrzyski Klub Alpinistyczny
  • Stanowiska zjazdowe powinny byæ 100% i sk³adaæ siê z co najmniej 2 punktów, a zastosowane kotwy powinny mieæ d³ugo¶æ 15-20cm. Nale¿y je umieszczaæ poni¿ej pasa kruszyzny, który czêsto wystêpuje przy wierzchowinie oraz w takich miejscach aby podczas zjazdu lina nie tar³a o ska³ê (unikaj po³ogich fragmentów ska³).
    ¦wiêtokrzyski Klub Alpinistyczny

Rozmieszczenie. Odleg³o¶ci miêdzy przelotami.
  • Pierwszy punkt powinien byæ ³atwo dostêpny. A gdy ewentualny upadek grozi powa¿n± kontuzj±, pierwsza wpinka powinna byæ dostêpna z ziemi.
  • Druga wpinka to zazwyczaj najniebezpieczniejszy moment podczas wspinania. Drugi przelot powinien byæ w takiej odleg³o¶ci od pierwszej wpinki aby w przypadku odpadniêcia nie "zaliczyæ gleby". (Rys. 1 Rys. 2) Musi byæ stosunkowo blisko pierwszej wpinki (uwaga na agrafkê). Wa¿ne aby druga wpinka by³a wykonywana z wygodnej pozycji. Podczas wykonywania nie mo¿e dochodziæ do sytuacji wybierania du¿ego luzu i wpinania liny na maksymalnym wysiêgu (w przypadku odpadniêcia gleba murowana). Oznacza to ¿e gdy przyjmiemy wygodn± pozycj± wpinkow± ring powinien znajdowaæ siê mniej wiêcej na wysoko¶ci brody wspinacza. Po wpiêciu ekspresa linê bêdziemy wpinaæ bez konieczno¶ci wybierania zbêdnego luzu.
  • Kolejne przeloty wedle uznania nie za rzadko nie za gêsto. Generalnie zasada jest taka aby lot nie skoñczy³ siê na glebie, pó³ce skalnej czy te¿ kontuzj±.
  • Zbyt gêste obicie nie jest korzystne ze wzglêdu na du¿e prawdopodobieñstwo zrobienia "agrafki"(wpiêcie przez prowadz±cego liny id±cej poni¿ej poprzedniego przelotu zamiast liny od uprzê¿y). Dyskomfort wspinania. Wpinki mog± stanowiæ o trudno¶ci drogi.
  • We¼ poprawkê na ni¿szych wspinaczy, oni te¿ musz± robiæ wpinki.
  • Rzadkie rozmieszczenie sta³ych punktów asekuracyjnych mo¿e prowadziæ do dyskomfortu psychicznego, a podczas d³u¿szych lotów do otaræ a nawet kontuzji.
  • Ca³y problem polega na tym aby umieæ znale¼æ kompromis aby jak najwiêksza rzesza ³ojantów by³a zadowolona, bo wiadomo wszyscy na pewno nie bêd± happy.


A tak okre¶la rozmieszczenie punktów asekuracyjnych na sztucznych ¶cianach norma europejska "Sztuczne ¶ciany wspinaczkowe...":
Maksymalna odleg³o¶æ x do nastêpnego indywidualnego punktu asekuracyjnego, umieszczonego powy¿ej danego punktu na wysoko¶ci h (patrz rys poni¿ej) nale¿y wyznaczyæ ze wzoru:

X=(h+2)/5

gdzie h jest odleg³o¶ci± miêdzy tym punktem a pod³o¿em lub jak±¶ przeszkod±, zale¿nie od tego które z nich jest bli¿ej, mierzon± pionowo, w metrach, zawsze poni¿ej tego punktu.
Odleg³o¶æ maksymaln± x dla sta³ych punktów asekuracyjnych nale¿y mierzyæ w dó³ od najni¿szego punktu zaczepu (patrz rys b).
Dla punktów asekuracyjnych sta³ych maksymalna odleg³o¶æ dla pierwszego z nich nie powinna przekraczaæ 3,10m.



Powy¿sze wywody na temat rozmieszczenia, odleg³o¶ci miêdzy wpinkami s± jak najbardziej istotne lecz najwa¿niejsz± kwesti± przy obijaniu jest osadzania przelotów w miejscu gdzie ska³a jest dobrej jako¶ci. Lepiej 0,5 m zboku ni¿ ewentulny lot wspinacza postury Pudziana - wyrwany blok skalny i tkwi±cy w nim ring.

W kolejnej czê¶ci postaram siê opisaæ niezbêdny sprzent oraz sposoby osadzania sta³ych punktów asekuracyjnych (kotew chemicznych oraz mechanicznych).

Karol "Herman" D±browski

(C) 2004 - 2024. Herman & Zioło, Ksawię